Hoe bereid ik mij voor op mijn schoolexamens?

De schoolexamens tellen net zo zwaar als de eindexamens. Het is derhalve zaak om je goed voor te bereiden op de schoolexamens. Er zijn verschillende varianten op de totstandkoming van de schoolexamencijfers. Op de ene school heb je een regulier rapport met elk semester een aantal schoolexamens die apart tellen. Op andere scholen telt elke reguliere toets mee voor je schoolexamencijfer. Bijlesleraar geeft een aantal tips om je goed voor te bereiden op je schoolexamencijfer!

1: Hou je focus vast

Zit je in je eindexamenjaar? Heb je ineens 8 weken of langer geen enkele toets die ergens voor telt? Verslap niet! Vaak gaan de schoolexamens over verschillende hoofdstukken en dus wordt je kennis over een langere tijd op proef gezet. Houd de stof goed bij en maak na afsluiting van elk hoofdstuk een samenvatting. Als de schoolexamens voor de deur staan, heb jij je samenvattingen al klaar staan. Het voordeel hiervan is dat je zelf goed op de hoogte bent van welke stof je wel of niet goed kent.

2: Studeer samen

Bij een schoolexamen heb je een grote kans dat er een onderwerp behandeld wordt, dat je een hele tijd geleden hebt behandeld. Als je leert voor een schoolexamen, doe dat dan vaak samen. Je studiegenoot weet vaak nog wél hoe dat ook alweer zit. Je gaat sneller door de onderwerpen heen en loopt minder snel vast op een onderwerp waar je in je eentje niet uitkomt.

3: Slaap goed!

Een regelmatig slaapritme draagt bij aan een verbeterde concentratie. Daarnaast is uit wetenschappelijk onderzoek gebleken dat je meer informatie kunt verwerken als je voor 12’en slaapt.

4: Studievoeding

Om je concentratie vast te houden is voeding essentieel. Een banaan net voor een lange toets stimuleert de concentratie. Een handje noten om het uur draagt daar ook aan bij. Pas op met energiedrank; je staat één uur te stuiteren en daarna voel je je uitgeput!

5: Afleiding

Om al het leren een beetje draaglijk te houden is afleiding belangrijk. Als je vanaf ‘s ochtends tot in de namiddag met je neus in de boeken zit, is het belangrijk dat je ‘s avonds stoom afblaast. Een rondje hardlopen, met je vrienden de deur uit of een lange wandeling; beweging zorgt ervoor dat je hersens meer informatie opslaan en is natuurlijk nooit verkeerd!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

Comments are closed.